Važnost vežbanja u dijabetesu

16.05.2024

Za ljude koji imaju dijabetes prednosti vežbanja se ne mogu preceniti. Vežbanje pomaže u kontroli težine, smanjenju krvnog pritiska, smanjenju štetnog LDL holesterola i triglicerida, podizanju zdravog HDL holesterola, jačanju mišića i kostiju, smanjenju anksioznosti i poboljšanju opšteg blagostanja. Postoje dodatne prednosti za osobe sa dijabetesom: vežbanje snižava nivo glukoze u krvi i povećava osetljivost vašeg tela na insulin, suprotstavljajući se insulinskoj rezistenciji.

Mnoge studije naglašavaju ove i druge prednosti vežbanja. U nastavku su navedeni neki od najvažnijih detalja tih rezultata:

  • Svi oblici vežbanja – aerobni, trening snage ili oba (kombinovani trening) – bili su podjednako dobri u snižavanju vrednosti HbA1c kod ljudi sa dijabetesom.
  • Trening snage i aerobne vežbe su pomogle da se smanje insulinska rezistencija kod starijih odraslih osoba koje su ranije bile sedeće sa abdominalnom gojaznošću u riziku od dijabetesa. Kombinovanje ove dve vrste vežbi pokazalo se korisnijim od bilo kojeg pojedinačnog.
  • Ljudi sa dijabetesom koji su hodali najmanje dva sata nedeljno imali su manju verovatnoću da umru od srčanih bolesti nego njihove sedentarne kolege, a oni koji su vežbali tri do četiri sata nedeljno su još više smanjili rizik.
  • Žene sa dijabetesom koje su provodile najmanje četiri sata nedeljno radeći umerene vežbe (uključujući hodanje) ili vežbe snage imale su 40% manji rizik od razvoja srčanih bolesti od onih koje nisu vežbale. Ove koristi su se nastavile čak i nakon što su istraživači uključili i druge faktore, uključujući BMI, pušenje i druge faktore rizika od srčanih oboljenja.

Generalno, najbolje vreme za vežbanje je jedan do tri sata nakon jela, kada je verovatno da će nivo šećera u krvi biti viši. Ako koristite insulin, važno je da testirate šećer u krvi pre vežbanja. Ako je nivo šećera pre vežbanja nizak, jedenje komadića voća ili mala užina će ga povećati i pomoći vam da izbegnete hipoglikemiju. Ponovo testiranje 30 minuta kasnije će pokazati da li je nivo šećera u krvi stabilan. Takođe je dobra ideja da proverite nivo šećera u krvi nakon nekog posebno napornog treninga ili aktivnosti. Ako uzimate insulin, rizik od razvoja hipoglikemije može biti najveći šest do dvanaest sati nakon vežbanja.

Zbog opasnosti povezanih sa dijabetesom, uvek uputite trenera da imate dijabetes i da uzimate insulin. Takođe, držite sa sobom tvrde bombone ili tablete glukoze dok vežbate u slučaju da vam šećer u krvi naglo padne.

Autor teksta:
Goran Ukić, profesor sporta i fizičkog vaspitanja