Prednosti i mane vežbanja na prazan stomak

19.01.2024

U svetu fitnesa je u toku debata o tome da li je vežbanje na prazan stomak dobra ideja ili recept za katastrofu. Neki se zaklinju u vežbe na prazno, dok drugi veruju da je najbolje da se napunite pre nego što krenete u teretanu. U ovom blogu ćemo istražiti pozitivne i negativne aspekte vežbanja na prazan stomak kako bismo vam pomogli da donesete informisanu odluku.

Prednosti

Poboljšano sagorevanje masti: Jedan od primarnih razloga zbog kojih se ljudi odlučuju za vežbe na prazano je verovanje da vežbanje u stanju gladovanja može dovesti do većeg sagorevanja masti. Obrazloženje iza ovoga je da kada su zalihe glikogena iscrpljene, vaše telo može da se okrene uskladištenoj masti kao izvoru energije. Iako ovo nije garantovani metod gubitka težine, može biti od koristi za one sa određenim ciljevima.

Poboljšana osetljivost na insulin: Vežbe na prazno mogu pomoći da se poboljša osetljivost na insulin. Kada vežbate na gladovanju, vaši mišići postaju prihvatljiviji za insulin, što može dovesti do bolje kontrole šećera u krvi tokom vremena.

Pogodnost: Mnogi ljudi smatraju da je zgodnije da vežbaju na prazan stomak, posebno ujutru. Eliminiše potrebu za pripremanjem i konzumiranjem obroka pre vežbanja, štedeći vreme i gnjavažu.

Mane

Smanjene performanse: Nedostatak goriva u vašem sistemu može dovesti do smanjenih performansi treninga. Možda se borite sa niskim nivoom energije, teže ćete podizati tegove i možete osetiti vrtoglavicu ili umor tokom intenzivnih vežbi.

Rizik od gubitka mišića: Vežbe na prazno mogu povećati rizik od katabolizma mišića, gde vaše telo razlaže mišićno tkivo za energiju. Ovo je posebno zabrinjavajuće tokom produženih vežbi na gladovanje.

Povećan rizik od kasnijeg prejedanja: Vežbanje na prazan stomak može izazvati osećaj gladi posle treninga. Možda ste skloniji prekomernoj kompenzaciji tako što ćete jesti više nego što bi ste jeli da ste jeli pre vežbanja, potencijalno negirajući prednosti sagorevanja kalorija.

Zaključak

Odluka da vežbate na prazan stomak ili sa hranom u vašem sistemu zavisi od vaših ličnih ciljeva, preferencija i načina na koji vaše telo reaguje. Ako želite da maksimizirate sagorevanje masti i poboljšate osetljivost na insulin, vežbe na prazno bi mogle biti vredne pokušaja. Međutim, ako su performanse i očuvanje mišića vaša primarna briga, generalno je bolje da imate mali, uravnotežen obrok ili užinu pre treninga.

Na kraju krajeva, ključ je da slušate svoje telo. Eksperimentišite sa oba pristupa i vidite šta vam najbolje odgovara. Zapamtite da su doslednost u vašoj fitnes rutini i dobro izbalansirana ishrana osnova za postizanje vaših fitnes ciljeva, bez obzira da li odlučite da vežbate na prazan stomak ili ne.

Autor teksta:
Uroš Stoiljković, profesor sporta i fizičkog vaspitanja