Povezanost sna i kvaliteta treninga

09.02.2024

Skloni smo da se koncentrišemo na programe ishrane, tehnike oporavka i režime treninga kada pokušavamo da postignemo svoje fitness ciljeve, međutim spavanje je jako bitna komponenta koja je često zapostavljena. Iako je pasivne prirode, san je neophodan i od velike važnosti za napredak u treningu. U ovom tekstu ćemo istražiti značajan odnos između sna i treninga.

Oporavak i rast mišića

Regeneracija i rast mišića se dešavaju dok spavamo. Male povrede mišićnih vlakana koje nastaju prilikom intenzivnog treninga se zaceljuju tokom sna. Kao rezultat formiraju se mišićna tkiva koja su oporavljena i snažnija. Nedovoljan ili nekvalitetan san negativno utiče na ovaj proces oporavka i rasta mišića.

Povratak energije

Da bi došlo do potpune obnove energetskih nivoa u telu neophodno je imati dovoljno sna. Rezerve glikogena se istroše prilikom intenzivnog treninga što nas čini umornim. Kroz san mi možemo da povratimo izgubljenu energiju i rezerve glikogena koji omogućavaju rad maksimalnim intenzitetom na treningu. Bez dovoljno sna javljaju se poteškoće održavanja intenziteta u toku vežbanja kao i gubitak motivacije.

Hormonska ravnoteža

San je neophodan za održavanje nivoa hormona, posebno onih koji su povezani sa smanjenjem masti i rastom mišića. Količina i kvalitet sna utiču na hormone rasta, testosteron i kortizol, tri važna hormona uključena u fizičke performanse. Usled lošeg sna može doći do disbalansa ovih hormona, usporavanja oporavka mišića, povećanja masti u telu i smanjenja efikasnosti u treningu.

Kognitivne funkcije

Um mora biti odmoran kako bi telo moglo da funkcioniše na optimalnom nivou. Nedostatak sna utiče na kognitivne funkcije, na brzinu motoričke akcije, na sposobnost planiranja i izvođenja pokreta. Posledično, ovakvi deficiti uzrokovani neadekvatnim snom nepovoljno utiču na efikasnost, kvalitet treninga, koordinaciju i podstiču pojavu povreda.

Prevencija povreda

Prevencija povreda i regeneracija tkiva zavise od kvaliteta spavanja. Deprivacija ili neadekvatan san negativno utiču na imuni sistem kao i na upalne procese u telu. Oslabljen imuni sistem dovodi do različitih tegoba unutar tela, koje se takođe odražavaju na fizičku spremnost. Na taj način nedostatak sna utiče na motoričke funkcije koje, kada su u deficitu, lako dovode do povreda.

Dobar i adekvatan san je neophodan za efikasan trening i ciljevi treninga će se brže ostvariti ukoliko se vreme i kvalitet sna postavljaju kao prioritet. San ima izuzetan uticaj na fizičku izdržljivost, snagu i spremnost. Imati dovoljno sna nije luksuz kada se dovodi u pitanje trening, već je neophodnost za ostvarivanje našeg maksimalnog potencijala. Neka vam san bude prioritet i posmatrajte kako ćete brže napredovati!

Autor:
Mile Gajić, Athletic’s Gym