Najbolji suplementi u ishrani

06.06.2024

U današnjem dinamičnom svetu, gde brz način života često može predstavljati izazove u održavanju uravnotežene ishrane, suplementacija postaje ključni faktor za podršku kako fizičkom tako i mentalnom zdravlju i sportskim performansama. Ovo je spisak suplemenata koje bih vam uvek preporučio kao dodatak u vašoj ishrani bez obzira na godine i ciljeve u treningu.

Protein – temelj mišićne mase

Proteini su ključni za izgradnju i obnovu mišića. Whey protein, brzoapsorbujući protein, idealan je za vežbače koji žele brze rezultate, naročito nakon intenzivnih treninga. Ali bih naglasio da iako je whey protein poistovećen sa hranom, uvek treba birati prvo prirodne izvore proteina. Prašak je super dodatak kada nema druge opcije, odnosno kada ne možemo da unesemo dovoljno prirodnih amino kiselina.

Kreatin – snaga i izdržljivost

Kreatin je izuzetno važan za povećanje snage i izdržljivosti. Najistraživaniji i najučinkovitiji suplement koji postoji preko 50 godina. Dovoljno da sigurno znamo da daje energiju i pomaže radu mozga, građenju mišića, oporavku i mnogim drugim stvarima. Biraj samo kreatin monohidrat.

Vitamin D3 – zdravlje kosti i imunološki sistem

Vitamin koji uzimamo od sunca, a kada mu nismo dovoljno izloženi, iz kvalitetnog suplementa. Vitamin D3 je presudan za zdrave kosti, mišiće i imunološki sistem. Osobe koje provode veći deo vremena unutra ili žive u područjima s ograničenim sunčevim svetlom, preporučuje se suplementacija kako bi održali optimalne nivoe ovog vitamina.

Omega3 masne kiseline – oporavak i zdravlje srca

Omega3 masne kiseline ne samo da podržavaju oporavak mišića već imaju i celokupno pozitivan uticaj na zdravlje. Omega3 masnoće EPA i DHA. Ima ih samo u divljoj morskoj ribi. Suplement koji spašava od bolesti srca i krvnih sudova, upale i još mnogih čestih problema. Još jedna jako važna stvar je poreklo i čistoća Omega3 masti koje mogu biti (kao i ta riba) zagađene teškim metalima.

Magnezijum – održavanje mišićne funkcije

Magnezijum je ključan za održavanje zdrave mišićne funkcije, nervnog sistema i energetskog metabolizma. Vežbačima koji često doživljavaju grčeve ili žele poboljšati opuštanje mišića, često preporučujem magnezijum. Ovaj mineral ima dodatnu prednost u prevenciji povreda. Treba birati kvalitetan magnezijum taurat, glukonat, glicinat i možda citrat, dok magnezijum oksid i varijante u kesicama i šumećim tabletama nisu toliko dobra opcija.

BCAA – oporavak i mišićna zaštita

BCAA, lanac tri amino kiseline (L-valin, L-izoleucin i L-leucin) koje igraju ključnu ulogu u podršci oporavku i zaštiti mišića tokom i nakon treninga. Ovo su već razgrađeni elementi proteina – organizam ne mora da troši energiju i vreme na njihovu apsorpciju. BCAA aminokiseline snabdevaju mišiće neophodnim hranljivim materijama, pomažu im da se brže regenerišu, usporavaju procese katabolizma i otklanjaju osećaj da ste preterali s treningom.

Važno je napomenuti da, iako suplementi mogu biti od velike pomoći, oni ne bi trebali zameniti kvalitetnu ishranu. Pre bilo kakve suplementacije, važno je konsultovati se sa stručnjakom kako bi se osiguralo da odabrani suplementi odgovaraju individualnim potrebama i zdravstvenom stanju svakog pojedinca. lako proizvođači pokušavaju da nam objasne da nam je potrebno mnogo proizvoda koje imaju u svojoj ponudi, predlažem da se o tome informišeš, kao i da temeljno i ozbiljno ispitaš svoje potrebe za dodacima ishrani.

Autor teksta:
Miloš Lukić, Athletic’s Gym